Onze zomervakantie in een safaritent van Tentocamp in Bretagne

13-8-2017 - Corine

Ieder jaar is het weer hetzelfde liedje; tot een paar weken van tevoren weten we niet waar we naartoe gaan op vakantie. Gek natuurlijk, als je zelf een platform hebt voor vakanties met kinderen en je dagelijks allerlei leuke adresjes voorbij ziet komen. Zoiets als de klusser die thuis niet klust, zeg maar... De vakantie mag niet te duur zijn, dus we besluiten dat we maar weer eens ons 15 jaar oude tentje uit de schuur moeten trekken. De laatste keer dat we daarin kampeerden, waren we nog met z'n tweetjes, maar uiteindelijk eindigden we altijd weer in een B&B.

Dan komt de eigenaar van Tentocamp met het voorstel om een safaritent uit te proberen. Dat doen wij graag! We kiezen Camping Kost Ar Moor in Fouesnant Bretagne, want die ligt  vlakbij de kust. Voor de week erna en de dag ervoor nemen we ons eigen tentje en een geleend tentje voor de kinderen mee. Op Quatorze Juillet, nationale feestdag in Frankrijk, gaan we op pad, want we willen niet op zo'n drukke zaterdag rijden en op zo'n feestdag zitten al die Fransen vast niet op de snelweg. De kinderen en ikzelf zitten ongeveer met onze benen in onze nek in de auto. We wilden namelijk geen dakkoffer of aanhangwagen. Waarom dat zo was, weet ik eigenlijk niet meer zo goed. Het was wel handiger geweest waarschijnlijk.

Voor de eerste nacht heb ik een camping uitgezocht in de buurt van Mont Saint Michel, Camping Haliotis, een prima camping voor onderweg met ruime plaatsen. Via Bergen op Zoom, Antwerpen, Gent, Lille, Arras, Amiens, Rouen, Le Havre en Caen zijn we in ca. 9 uur ter plaatse. Eigenlijk een rit van zo'n 7 uur, maar de auto vertoonde wat kuren, dus we moesten wat vaker stoppen onderweg dan normaal. Tentjes opzetten, luchtbedje opblazen, lekker pizzaatje van de pizzakar die nog op de camping staat en slapen.

d2495cb2-c970-4afc-acb9-e5e6de17989e.jpgonze eigen tentjes op Camping Haliotis in Normandie op 10 km van de Mont Saint Michel

Nadat we alles weer in de auto hebben gepropt, gaan we naar Mont Saint Michel. Dat het een toeristische attractie is, wisten we wel, maar waarom zooooo veel parkeerplaatsen? Al snel blijkt dat het ECHT een toeristische attractie is. Hoeveel mensen kun je kwijt op zo'n (schier)eilandje... Maar, eerlijk is eerlijk, het is wel bijzonder!

b231d320-a6c9-40ea-9f36-89711c866943.jpgMont Saint Michel

9925ce4b-2b69-4947-8b66-2eb34f81c82e.jpgDrukke straatjes op Mont Saint Michel

Omdat we pas vanaf 16.00u. in de safaritent kunnen en het nog maar zo'n 250 km rijden is, gaan we rond 13.00u. richting Camping Kost Ar Moor waar we dan toch weer veel later aankomen dan gepland...

Op de camping aangekomen, wijst een goed Engels sprekende receptioniste ons de tent. Wel fijn hoor, zo'n tent waar je gewoon in kunt staan en met comfortabele bedden en veel ruimte! De safaritent staat op een mooie plek onder de bomen waar je zowel schaduw als zon hebt. Er is een verrijdbare keuken, zodat je ook buiten kunt koken, een zogenaamde Skottelbraai, een hele uitgebreide BBQ als het ware, een hangmat en picknicktafel. Alleen voor toilet en douche moeten we naar een van de twee toiletgebouwen, die overigens heel schoon zijn! Wc-papier is aanwezig, dus die toiletrol onder de arm hoeft niet meer. Ook sta je hier niet in de rij. Vind ik zelf ook wel prettig ;).

c87450d3-945a-4203-8e79-b33f574683c2.jpgTentocamp safaritenten op Camping Kost Ar Moor in Bretagne

Weeraddict als ik ben, heb ik van tevoren natuurlijk wel het weer heel goed in de gaten gehouden. De voorspellingen waren een week van tevoren heel goed, maar nu lijkt er toch een kink in de kabel te zijn gekomen. Het ziet er opeens allemaal iets minder rooskleurig uit... Ik verdenk de eigenaar van de weersvoorspellingsapp ervan samen  te spannen met reisorganisaties...

Anyways, nu is het nog best mooi weer, dus we gaan de omgeving verkennen. Op ca. 400 meter lopen, is daar, zoals beloofd, het strand en de zee. Om echt lekker te zitten, moet je wel wat verder lopen, maar dat is prima! Het zand is fijn en het water heel helder. Een van de MUST SEE'S zijn de Glenan Eilanden die je vanaf het strand ziet liggen. Dit is een archipel van 7 eilanden met kristalhelder water. Je kunt hier van juni tot september met de boot naartoe varen vanaf o.a. de nabij gelegen plaatsjes Bénodet en Beg Meil. Er zijn restaurantjes, een beroemde zeilschool en een duikcentrum. Ter plekke kun je inchecken voor een rondleiding over het eiland of voor een onderzeereis op een boot met een glazen bodem. Wat wel handig is om te weten, is dat je minimaal 24 uur van tevoren via de website moet boeken. Omdat het op maandag mooi weer zou worden en de rest van de week niet meer zo heel bien, heb ik geprobeerd op zondag te boeken. Helaas was er geen plek meer en moeten we nog een keer terugkomen voor deze mooie eilanden...

21ce63ca-b275-4ddd-af37-7ff1d4abd83b.jpgLes Iles Glenan - bron: http://www.vedettes-odet.com

Op zondag gaan we naar een leuk havenplaatsje in de buurt: Benodet. Hier kun je leren zeilen, surfen, suppen en de boot dus nemen naar de Glenan Eilanden. Aan het einde van de middag is een vriendin van ons met haar zoon ook op de camping gearriveeerd. Zij staan op een ruime kampeerplek "om de hoek" met twee kleine tentjes. Terwijl de kinderen zich prima vermaken in de speeltuin op de trampoline nemen wij een huisgemaakte cocktail bij de gezellige bar.

De volgende dag MOETEN we naar het strand, want het wordt mooi weer. Het is hier wel echt mooi hoor! Witte zandstranden en superhelder water. Als het maar mooi weer is...

2d2ef179-83ba-4575-ac23-49fed9367588.jpgKinderen in de zee vlakbij Camping Kost Ar Moor

Ook de volgende dag is het in de middag nog heerlijk weer en gaan we naar Beg Meil naar het strand. 's Avonds eten we sardientjes en garnalenspiezen bij La Boite a Sardines in Beg Meil, op Tripadvisor als heel goed beoordeeld en daar kunnen we behoorlijk in meegaan! Bovendien worden we ook nog getracteerd op een, beetje vals maar wel leuk, openluchtconcert.

Woensdag begint met veel bewolking en wat regen, maar in de middag breekt de zon door. Wij zijn dan in het stadje Concarneau. De oude binnenstad van Concarneau, La Ville Close, ligt op een eiland in de haven en is nog geheel omsloten door de oude stadsmuren. Tegenwoordig bevinden zich hier vele leuke winkeltjes en restaurantjes waardoor het wel heel toeristisch is, maar zeker de moeite van een bezoekje waard!

112ebf6e-d3ee-4ebb-8fe5-f5ecab7a8597.jpgDe oude binnenstad van Concarneau

's Avonds besluiten we nu maar eens gebruik te maken van de Skottelbraai. Bij Hypermarché LeClerc halen we o.a. garnalen en Lot (zeeduivel), wijn en icetea en worstjes voor de kinderen. Heerlijk gegeten! Die avond is er ook een verrassend goed optreden van een lokale artiest die blijkbaar ooit in een bekende Franse band heeft gezeten waarvan ik de naam alweer vergeten ben.

Op donderdag gaan we het naastgelegen natuurgebied verkennen, terwijl de kinderen zich vermaken in het zwembad en in de speeltuin met hun campingvriendjes en -vriendinnetjes. In de middag gaan we naar Quimper, de hoofdstad van het departement Finistère. Deze stad wordt, naar het schijnt, beschouwd als de meest Bretonse van alle Bretonse steden. Het is een mooie stad, maar het regent zo hard, dat we snel weer weg zijn. Wel hebben we in de SALE wat leuke shirts gekocht voor weinig ;).

Ook op vrijdag is het weer niet top. Voor de kinderen lijkt het allemaal niet zoveel uit te maken, als ze maar hun gang kunnen gaan. Wij lezen een boekje, nemen een drankje en schrijven ons in voor de mosselavond, want de mosselen schijnen hier fantastisch te zijn. De kinderen willen geen mosselen, alleen frites, zeggen ze. Maar als we 3 pannetjes mosselen hebben opgehaald, eten ze toch allemaal mee. Zo lekker zijn ze! Volgens goede vrienden van de campingeigenaar wilde hij nooit zijn recept prijsgeven, maar aan het einde van de avond hebben we het toch ontfutseld:

105303b5-d093-4fc4-bde1-31be70147f7d.jpgHet "geheime" mosselrecept van Camping Kost Ar Moor

Zaterdagochtend vertrekken we richting de Gironde. Al met al was Camping Kost Ar Moor een heerlijke, rustige en kindvriendelijke camping met zeer gastvrije eigenaren en waren we meer dan tevreden over de safaritent van Tentocamp!

Met (kleine) kinderen op wintersport? Heerlijk toch? Om weer, net als vroeger, 300 km aan pisten af te raggen, lange dagen in de sneeuw te maken en daarna naar de après-ski te gaan. De praktijk is echter, dat het met kinderen allemaal nét een beetje anders gaat... Waar moet je op letten, zodat je wintersportvakantie zowel voor de kinderen als voor jezelf leuk is?
GLAMPING is en blijft enorm populair! En eigenlijk is dat niet zo gek, want zéker met kinderen is het ideaal. Op een camping vinden ze nu eenmaal heel snel vriendjes en vriendinnetjes en als je zelf niet zo’n kampeerder bent, dan is een luxe, compleet ingerichte (safari)tent natuurlijk een heel goed compromis.
De Vendée bestaat uit 250 km beschermde kust waarvan 140 km zandstrand. Dus houd je van strand en zee? Dan zit je hier goed! Ook de eilanden Noirmoutier en Ile d'Yeu horen bij dit departement.