Roadtrip met het gezin door Toscane

Deel via:
22-11-2021 - Corine

Wij vinden het als gezin het allerleukst om op verschillende plekken te bivakkeren tijdens onze zomervakantie; je vakantie lijkt daardoor veel langer! Afgelopen zomer zijn we dan ook op 4 verschillende plekken geweest, deze keer in Toscane (plus een tussenstop op de heenweg).

Met het gezin in de auto naar Zuid-Toscane

DAG 1 – Rotterdam-Bardonecchia (Italië) ca. 1.100 km en 11 uur rijden
We proberen altijd op een zondag te rijden, omdat het dan vaak veel rustiger is onderweg. Ook deze keer was dat weer het geval. In 11 uur zijn we in Hotel Europa in Bardonecchia. Bardonecchia kenden wij eigenlijk niet, maar  het blijkt een behoorlijk grote plaats te zijn met een skigebied van wel 100 km skipistes. Wij vinden Hotel Europa een prima tussenstop; eenvoudig, maar schoon met aardige eigenaren.

DAG 2 – Bardonecchia-Sticciano (Zuid-Toscane) ca. 555 km en 5,5 uur rijden
Via Genua rijden we naar onze bestemming voor de komende dagen: Tenuta Di Maro in Sticciano. Een behoorlijk drukke route… Maar het is de rit dubbel en dwars waard! De Tenuta blijkt nog heel nieuw te zijn en prachtig verbouwd. Alles klopt; het interieur is smaakvol, het zwembad ligt op een mooie plek en in de tuin zijn diverse zitjes gemaakt. Je kunt iedere avond terecht in het bijbehorende restaurant waar je kunt genieten van pizza’s uit de houtoven, huisgemaakte pasta en meer Italiaanse heerlijkheden. En niet te vergeten: de Italiaanse eigenaren zijn echt heel aardig!

Roadtrip Toscane Tenuta Di Maro in Toscane, Italie collageTenuta Di Maro in Zuid-Toscane, Italië

Tenuta Di Maro in Zuid-Toscane

DAG 3 - strand en relaxen
Onze eerste echte vakantiedag gaan we eerst een paar uur naar het strand bij Rocchette. Het is er gelukkig niet al te druk en het zeewater is heerlijk. Op de route naar de kust zien we wel dat het hier veel drukker is dan waar wij verblijven. De rest van de dag relaxen we bij het zwembad. Het is er heerlijk rustig; hier lijkt het geen hoogseizoen. ’s Avonds gaan we naar het dorpje dat boven ons uit torent: Sticciano. Het enige restaurant daar is Ristorante Pizzeria Il Frantoio waar ze de heerlijkste pizza’s serveren. Het restaurant ziet er heel sfeervol uit en heeft een prachtig uitzicht!

DAG 4 - Siena
Vandaag gaan we een dagje naar Siena, dat op ruim een uur rijden van onze Tenuta ligt. We vertrekken niet al te vroeg, maar toch kunnen we vrij gemakkelijk parkeren net buiten de stad waar het behoorlijk druk is. We slenteren door de straatjes, doen een drankje op Piazza Del Campo en ’s avonds eten we heerlijk bij het restaurant bij de Tenuta waar een jonge vos iedere avond blijkt te verschijnen.

DAG 5 - met vrienden naar Cala Civette
We hebben met vrienden afgesproken op Cala Civette. Parkeren is hier wel een dingetje, want de enige parking is in eerste instantie vol, maar na enige tijd kunnen we er toch terecht. Voordat we op het strand zijn, moeten we wel een stukje wandelen en door water waden en over rotsen klauteren, maar dan heb je ook wat. Het strand is heerlijk en absoluut niet druk! Omdat er geen strandtenten zijn, hebben we zelf wat te eten en te drinken meegenomen. ’s Avonds eten we bij een heerlijk, lokaal familierestaurant: Merenderia da Paguro.

Roadtrip Toscane, Italie Cala Civette strand spel avondCala Civette - heerlijk strand in Zuid-Toscane, Italië

DAG 6 - Grosseto
Omdat we vlakbij Grosseto zijn, willen we toch wel even weten hoe het daar is, dus we besluiten om daar te gaan lunchen. We komen eerst bij een heel leuk restaurantje (Bistrot 19), maar dat is zo populair, daar kunnen we niet meer terecht. Uiteindelijk belanden we in een restaurant dat, door de eigenaren en de mensen aan de tafel naast ons, erg doet denken aan een maffiafilm… Er is geen kaart en we krijgen van alles op tafel. We voelen wel dat we hier een beetje in de maling worden genomen en dat we te veel gaan betalen… Dat blijkt ook zo te zijn. Het is toch handiger om van tevoren een restaurant te reserveren en niet op de bonnefooi… ’s Avonds eten we weer bij het restaurant van de Tenuta en komt het vosje weer langs.

DAG 7 - Monte Argentario
Voorbij Grosseto ligt een schiereiland waar we heel nieuwsgierig naar zijn: Monte Argentario. Daar moet een hele mooie baai zijn, dus daar koersen we op af: Spiaggia Lunga. Waar we geen rekening mee hebben gehouden, is dat het weer  op het schiereiland heel anders kan zijn dan op het vasteland; het is erg bewolkt en het waait behoorlijk. Na even verkeerd te zijn gereden, zien we een bordje waarop het strand staat aangeduid. We vinden vrij makkelijk een plaatsje en wandelen via veel steile trappen naar beneden. Daar aangekomen, is de zee heel ruw en is het strand best wel vol. We besluiten weer naar boven te klimmen en de auto te pakken naar een van de vele strandjes langs de landtong die we onderweg al tegenkwamen. Dat wordt uiteindelijk Spiaggia Libera “La Giannella”. ’s Avonds eten we weer bij Ristorante Pizzeria Il Frantoio  in Sticciano.

DAG 8 – Sticciano-Villafranca in Lunigiana 233 km en 2,5 uur rijden
Op maandag hebben we met een vriendin en haar dochters afgesproken om een dag door te brengen in Cinque Terre. Een accommodatie in een van de 5 dorpjes van Cinque Terre is lastig te vinden; accommodaties zijn behoorlijk aan de prijs en je kunt je auto nauwelijks parkeren. Havenstad La Spezia was ook nog een optie geweest, want daar vandaan ben je binnen 10 minuten met de trein in Riomaggiore, een van de 5 dorpjes van Nationaal park Cinque Terre. Maar wij verblijven liever in een charmant dorpje op ongeveer een half uur rijden van La Spezia: Villafranca in Lunigiana waar we 2 nachten verblijven in Gredo Antica Dimora met 2 ruime slaapkamers en badkamer, middenin het historische centrum en waar je op korte afstand gemakkelijk kunt parkeren.

Omdat we praktisch langs Pisa rijden, besluiten we daar naartoe te gaan. We zijn daar geen van allen ooit geweest tenslotte. We kunnen echt heel gemakkelijk parkeren en het is bovendien gratis. We lopen binnen een paar minuten het centrum in en “doen” daar allemaal de foto die iedereen doet; we proberen de toren tegen te houden… Of recht te duwen, dat weet ik eigenlijk niet.

Cinque Terre, Italie collageCinque Terre, Italië

Een dag met het gezin in Cinque Terre

DAG 9 - Cinque Terre
In een half uur rijden we naar La Spezia waar het nog wel even zoeken is naar een parkeerplek, want parkeren in de parking bij het Centraal Station gaat niet, zoals beloofd in een van de blogs over Cinque Terre… Waarschijnlijk is dat alleen mogelijk buiten het hoogseizoen. Anyways, uiteindelijk vinden we ergens in een woonwijk een (gratis!) plekje. Nu maar hopen dat de auto er nog staat als we weer terugkomen ;)

Op het Centraal Station van La Spezia kopen we een Cinque Terre Train Card. Het is overigens wel handig om die online te kopen, dat scheelt weer in de rij staan… Uiteindelijk zijn we met de trein binnen 10 minuten in Riomaggiore, een van de prachtige dorpjes van Cinque Terre waar we onze vriendin en haar dochters ontmoeten. Het is ontzettend warm en druk, maar dit nationale park staat niet voor niks op de UNESCO werelderfgoed lijst; het is prachtig!

Zoals we van tevoren hadden bedacht, maken we een wandeltocht, of zeg maar rustig een hiketocht, van Riomaggiore naar Manarola. Dit was ooit een pad langs zee, maar dat pad is niet begaanbaar, dus moeten we door de heuvels en dat is een behoorlijke klim. Dat vooral Nederlanders zo gek zijn om zoiets midden op de dag in de bloedhitte te doen, blijkt wel, want we komen bijna alleen maar landgenoten tegen. Het is wel een prachtige tocht met mooie vergezichten, dat zeker! Op de rotsen in de haven zien we veel mensen zonnebaden en springen veel jongeren vanaf de hoge rotsen in het water.

Vanuit Manarola nemen we de trein naar het dorpje dat het meest ver weg ligt: Monterosso al Mare, het grootste dorp met veel restaurants en accommodaties en een zandstrand. Na de hiketocht van zojuist hebben we namelijk wel behoefte aan wat verkoeling. Het is alleen wel echt heel druk op het strand. Iedereen ligt er letterlijk handdoek- aan-handdoek. Toch is het even lekker om de zee in te duiken!

Na deze fijne verkoeling gaan we met de trein naar Vernazza, volgens velen het mooiste dorpje van Cinque Terre. Het heeft een gezellige, kleurrijke haven, een klein zandstrand en een gezellig pleintje met leuke restaurantjes. Het dorpje Corniglia slaan we over, want we hebben een reservering bij restaurant A Pie de Ma in Riomaggiore. Genietend van de prachtige zonsondergang eten we hier een heerlijke pasta met lokale wijn. Na het eten nemen we afscheid en gaan we met de trein terug naar La Spezia om vervolgens met de auto (die er gelukkig nog ongeschonden staat) weer naar Villafranca in Lunigiana te rijden.

Borgo delle Fonti, Florence Italie collageBorgo delle Fonti in Florence in Toscane, Italië

Gezinsvriendelijke accommodaties in de buurt van Florence

DAG 10 - Villafranca in Lunigiana (via Lucca) naar Bagno a Ripoli 170 km 2 uur rijden
We mogen weer op pad! Dit keer naar Borgo delle Fonti in Bagno a Ripoli net onder Florence. Omdat we pas vanaf 15.00u kunnen inchecken en we toch langs Lucca rijden, maken we daar een tussenstop. Parkeren is hier lastig, maar we mogen max. 2 uur op een bewonersplek staan en dat is precies genoeg. Alhoewel Lucca een prachtige stad is, is het gewoon veel te warm (rond de 40˚C) om ook maar iets anders te doen dan in een zwembad, in de zee of in de schaduw te vertoeven. We lopen een rondje door de stad en vervolgen onze weg naar Borgo delle Fonti.

DAG 10-14 - Florence, zwembad en eten
De Borgo, een van oorsprong klein op zichzelf staand dorpje uit de 16e eeuw, is een plaatje! Het bestaat uit 15 ruime appartementen (2-6p) in prachtige gebouwen. Wij verblijven in appartement 13, Angolo, een ruim appartement met woonkamer, ruime keuken en 2 ruime slaapkamers met ieder een eigen badkamer met douche. Heel fijn is ook de airco; zowel tegen de muggen als tegen de warmte. Ons appartement bevindt zich aan een soort binnenplaats waar zich de terrassen bevinden die bij de appartementen horen.

De Borgo beschikt over een heerlijk zwembad met zonneterras en grote tuin met (lig)stoelen, een speeltuin, veel ruimte met diverse zitjes en een fantastisch uitzicht! Het landgoed bestaat in totaal uit wel 35 ha olijfgaarden, wijngaarden en cipressen. Je bent hier echt even helemaal weg van alle drukte! Wij zitten een paar avonden bij het zwembad naar vallende sterren te kijken onder het genot van een wijntje.

De Borgo is ook dichtbij Florence. Deze prachtige stad is te bereiken met de bus of met de auto. Als je met de auto gaat, is het wel handig om van tevoren een parking te reserveren. Dat is sowieso handig in een stad in het hoogseizoen. Wij gebruiken de app van Parclick. Ideaal! Je weet meteen waar je naartoe moet rijden en je betaalt met je debit- of creditcard of met PayPal. Wij parkeren in Garage Fiesolana, maar er zijn vele mogelijkheden. Net als in Lucca, is het ook in Florence veel te warm en te druk… Het is natuurlijk een fantastische stad, maar niet te doen bij 40˚C. Als je een stad wilt bezoeken, is het beter om ’s avonds of vroeg in de ochtend gaan… Wij lopen een paar uur langs de highlights en lunchen op een leuke plek in de schaduw.

De volgende dag blijven we lekker de hele dag bij het zwembad en het afsluitende diner is in het restaurant Hosteria Pura in Grassina. De andere avonden eten we bij Pizzeria Ristorante Jimmy in Grassina.

Roadtrip Toscane, Italie Poggio Montespertoli collagePoggio Montespertoli in Florence in Toscane, Italië

DAG 14 - Bagno a Ripoli naar Montespertoli 42 km ruim een half uur rijden
Met een enorme omweg rijden we naar onze laatste bestemming: Poggio Montespertoli, een landhuis dat onderdeel uitmaakt van een enorm groot landgoed van ca. 130 ha met o.a. wijngaarden, olijfbomen en bossen. We komen via een zgn. dirtroad aan bij de oprijlaan met cipressen en worden enthousiast begroet door de eigenaar en medewerkster Monica. Wat is dit ook weer een ontzettend mooie plek met een fijn zwembad (met apart kinderbad) en een fantastisch uitzicht over het dal…

’s Avonds eten we in het restaurant op het terrein. We hadden gehoopt dat we buiten bij het zwembad zouden eten, maar dat is niet het geval. Binnen is het niet echt sfeervol en erg warm, maar het eten is heerlijk. We genieten tussen de gangen door buiten van een prachtige zonsondergang.

DAG 15 - Ferragosta
Op 15 augustus is het Ferragosto, een nationale feestdag in Italië. Ter gelegenheid van dit feest worden alle gasten van Poggio Montespertoli uitgenodigd voor een hapje en een drankje. Dat hapje blijkt een heel buffet te zijn… Uiteindelijk zitten we met allerlei nationaliteiten en jong en oud door elkaar, supergezellig!

DAG 16 - Relaxen bij het zwembad
Onze laatste dag zitten we op ons eigen terras bij het zwembad en doen we niet veel anders dan zwemmen, balspelletjes in het zwembad en onder de parasol zitten. O ja, we laten ons ook nog even testen. Gelukkig kon Monica nog ergens plek reserveren om dat te doen. Wat een fantastisch mens is dat toch! Ze heeft wel 8 verschillende locaties gebeld, voordat ze een plek vond waar het nog mogelijk was om te testen...

's Middags gaan we nog naar de broer van de eigenaar om wijn te proeven en te kopen. En ’s Avonds eten we in een restaurant dat is aangeraden door een van de andere gasten: Ristorante C’era Una Volta in Montespertoli; heerlijk en met een prachtig uitzicht!

DAG 17 - Montespertoli via Bardonecchia naar Rotterdam 1.572 km en 15 uur rijden
De volgende dag rijden we in een keer weer naar huis, maar dat is achteraf gezien wel heel ambitieus. We besluiten dat nooit meer te doen…

Ook naar Toscane? Op onze landenpagina Italië vind je veel leuke, kindvriendelijke accommodaties en o.a. onze reisexpert Tritt - Case in Toscana is gespecialiseerd in deze mooie regio! Borgo delle Fonti en Poggio Montespertoli hebben we via Tritt geboekt. Als je aangeeft wat jullie wensen zijn op vakantie, kunnen de mensen van Tritt je ook heel goed adviseren.

Casita Travel bestaat uit een gepassioneerd team met een goed gevoel voor de juiste vakantieplekjes in Zuid Europa. Lees het interview met oprichtster Monique.
Met je gezin naar Le Marche in Italië? Charme delle Marche heeft kleinschalige, mooie en unieke verblijven in het zuiden van deze mooie streek. Lees het interview met Petra.
Op vakantie naar een kleinschalig en kindvriendelijk vakantiedomein met een prachtig uitzicht op de Pyreneeën? Lees het interview met Patrick en Leen van Las Brugues.