Glamping vakantie in een Tendi tent met badkamer in Le Marche, Italië

Deel via:
26-8-2020 - Corine

Last minute zijn we een week op vakantie geweest in Le Marche, een prachtige regio in Midden-Italië aan de Adriatische kust. De ligging tussen de Adriatische zee en de Apennijnen zorgt ervoor dat je het beste van beide werelden hebt: lange zand- en kiezelstranden, maar ook knusse bergdorpjes met een waanzinnig uitzicht. Het landschap doet denken aan Toscane, maar het is nog lang niet zo bekend bij toeristen. De meeste toeristen die je hier vindt, zijn Italianen.

Wij zaten in een Tendi tent (met douche en toilet!) op Camping Mar Y Sierra in het noorden van Le Marche in de provincie Pesaro e Urbino op 8 km van zee en met prachtig uitzicht op het middeleeuwse stadje Mondolfo.

De heenreis van Rotterdam naar Le Marche, Italie

Onze vakantie begint altijd al op het moment dat we in de auto zitten. Zelf vind ik het heerlijk om onderweg te zijn op weg naar iets nieuws. En voor onze puberdochters van 15 en 16 is het ook geen straf om urenlang films te kijken. Omdat Mar Y Sierra vanuit Rotterdam ruim 1.400 km reizen is en omdat we niet op (zwarte) zaterdag wilden vertrekken, hadden we ervoor gekozen om op de heenweg 2x te overnachten onderweg: in Zwitserland en in San Marino. Bovendien vonden we het leuk om er een soort roadtrip van te maken.

Camping Mar Y Sierra in Le Marche, Italie collage

Camping Mar Y Sierra in Le Marche

Camping Mar Y Sierra in Le Marche, Italie

Bij aankomst op zaterdag op de camping vielen de prachtige ligging op de heuvel en het gezellige gele gebouw met het restaurant en de receptie meteen op. Bij de receptie werden we hartelijk verwelkomd door de Nederlandse eigenaar, Jeroen Tops. Omdat het al lunchtijd was, besloten we maar meteen plaats te nemen op het terras met prachtig uitzicht op het middeleeuwse Mondolfo en de Adriatische zee.

De faciliteiten op de camping

Op de camping zijn 2 zwembaden; een kinderbad met glijbaan voor kleinere kinderen en een groot zwembad met meer dan voldoende ligbedden en parasols. Het zwembad kan worden afgesloten met een hek, wel zo veilig voor kleine kinderen, en gedurende de openingstijden is er altijd een badmeester aanwezig. Sinds kort moet je in het zwembad wel een badmuts op. Dat heeft met strenge hygiëne-eisen volgens de Italiaanse wetgeving te maken; in openbare zwembaden en de meeste zwembaden op campings is het verplicht om een badmuts te dragen. In de week dat wij hier waren, zag je in het begin van de week een enkeling met een badmuts, maar aan het einde van de week werd daar toch wat strenger op gecontroleerd. Ach en als je eenmaal over die badmutsdrempel bent gestapt, maakt het ook niet zoveel meer uit… Zelfs onze puberdochters deden er uiteindelijk niet moeilijk over.

Aan de voorkant van het restaurant/de receptie is een speeltuin met o.a. een glijbaan, klimrek, wipwap, schommels en een tafeltennistafel. Onderaan de terrassencamping is er ook nog een tennisbaan.

Tendi op Camping Mar Y Sierra in Le Marche, ItalieDe luxe safaritent met badkamer van Tendi op Camping Mar Y Sierra

Op-en-top glamping in "onze" Tendi tent

Na de lunch gingen we op zoek naar onze tent. Wij stonden op plek B4, naast nog 3 andere Tendi tenten. Een mooie, vrije en schaduwrijke plek. De tent was, zoals beloofd, van alle gemakken voorzien en er stond zelfs een lokale rode wijn klaar! Wij waren vooral zeer te spreken over de badkamer in de tent met toilet en (regen)douche en de goede bedden met klamboe. De kinderen hadden een kamer met een stapelbed en wij een tweepersoonsbed. Verder waren er kasten op kleding op te bergen, een keuken met water, koel/vrieskast en gasstel en een speelgoedkist voor de kinderen. Op het terras was een eettafel, bank, 2 stoelen, 2 ligstoelen, een BBQ en een droogrek. Iedere ochtend hebben we heerlijk ontbeten op ons terras met broodjes die we een dag van tevoren bij het restaurant konden bestellen.

Tendi safaritent op Mar Y Sierra in Le Marche, Italie tent 2De locatie van de luxe safaritent van Tendi op camping Mar Y Sierra

5 stranden in Le Marche die wij bezochten

In onze zomervakanties gaan we het liefst naar locaties in de buurt van strand en zee en proberen dan de leukste/mooiste lokale stranden te vinden. In Italië heb je veel stranden waar je bedjes en een parasol kunt huren. Wij houden echter meer van de vrije stranden. Als je bij kaartinstellingen op je telefoon satelliet gebruikt, kun je heel goed zien waar de vrije gedeelten zich bevinden. Vaak kun je ook bij de vloedlijn, voor de bedjes en parasols, vrije stukken vinden waar je je handdoekje neer kunt leggen.

1) Sirolo

Bij Sirolo heb je diverse prachtige stranden: spiaggia dei Sassi Neri, spiaggia San Michele en spiaggia Urbani. Vanuit het stadje kun je via het park naar de stranden wandelen of je neemt vanaf de grote parkeerplaats aan de rand van Sirolo de bus. Wij zijn op dinsdag naar spiaggia San Michele gegaan. De heenweg was een pittige wandeling van ca. een half uur en op de terugweg zijn we met de bus gegaan. Van de stranden die we tijdens ons verblijf gezien hebben, vonden we dit strand veruit het mooiste!

Vakantie in Le Marche, Italie uitzicht op spiaggia San MicheleSpiaggia San Michele in Sirolo

2) Numana

Op zondag gingen we naar Numana waar we een van de mooiste stranden van Le Marche zouden vinden. Het strand van Numana Alta bereik je via een pad naar beneden vanuit het park in het oude centrum. Vanaf de haven begint het strand van Numana bassa, een moderner gedeelte met diverse bars en restaurants. Wij zaten, weten we achteraf, op Numana bassa. Heel druk op het moment dat wij er waren, maar ja… het was zondag én in augustus, de maand dat alle Italianen op vakantie gaan. Niet heel gek dus…

Vakantie in Le Marche, Italie strand NumanaSpiaggia Numana bassa in Numana

3) Senigallia

Het strand van Senigallia hadden we 9 jaar geleden al eens bezocht. Deze keer wilden we het historische centrum van de stad zelf bezoeken, maar Senigallia staat vooral bekend als badplaats. Niet voor niets, want het heeft een mooi, schoon zandstrand van wel 13 km breed. Het strand wordt, dankzij het zachte zand, ook wel Spiaggia di Velluto genoemd, het fluwelen strand. En omdat je hier heel ver de zee in kunt lopen, is het ideaal met kleine kinderen! Het icoon van de boulevard is de Rotonda a Mare, het karakteristieke ronde gebouw dat in 1932 werd gebouwd. Het gebouw heeft sinds die tijd diverse functies gehad. Eerst als platform voor hydrotherapie en recreatie voor de rijken der aarde, in de Tweede Wereldoorlog diende het als militaire opslagplaats en in de jaren 50 en 60 traden hier Italiaanse popsterren op. Tegenwoordig wordt het gebouw gebruikt voor o.a. tentoonstellingen, concerten en evenementen.

Vakantie in Le Marche, Italie Senigallia strandStrand van Senigallia

4) Marotta

Marotta is vanaf Mar Y Sierra slechts een kwartiertje rijden. Je parkeert langs de weg en steekt zo over naar het strand dat vooral bestaat uit kleine kiezels. Je kunt hier volop bedjes met een parasol huren, maar er zijn ook vrije stukken waar je je handdoekje kunt neerleggen.

Vakantie in Le Marche, Italie strand MarottaStrand van Marotta bij zonsondergang

5) Fosso Sejore

Tussen Fano en Pesaro zijn we op een woensdag naar het strand Fosso Sejore gegaan. Een zandstrand dat ook langzaam afloopt in zee. Een prima strand voor een verblijf van een paar uur, maar met op de achtergrond een spoor waar regelmatig een trein langskomt, niet het mooiste strand ooit. Het voordeel hier was wel dat het rustig was.

Vakantie in Le Marche, Italie strand Fosse SejoreStrand van Fosso Sejore

4 dorpen/steden in Le Marche die wij bezochten

Naast stranden, houden wij van het bezoeken van middeleeuwse dorpen en steden. Gewoon lekker slenteren door de kleurrijke straatjes, een drankje op een terras en eten in een lokaal restaurant. En onze dochters vinden het natuurlijk vooral belangrijk om te winkelen. Omdat mijn man en ik niet van die shoppers zijn (nee, zelfs ik niet) hadden wel afgesproken, dat er deze keer geen grote ketens als H&M bezocht zouden worden, alleen kleine boetiekjes. Dat is bijna gelukt…

We kwamen er wel achter, dat een week in Le Marche echt veel te kort is om alles te zien. Zo zijn we niet naar Urbino gegaan, omdat we dat 9 jaar geleden al hadden gedaan. Jammer, want het is een prachtige stad, maar zo zijn er nog wel meer plekken die op onze bucket list staan.

Wij bezochten de volgende dorpen en steden:

1) Sirolo

Op de terugweg van het strand van Numana bezochten wij het sfeervolle dorpje Sirolo, dat in het natuurpark Parco del Monte Conero ligt. Het ligt op 125m hoogte boven de Adriatische kust. Wij parkeerden onze auto op de grote parkeerplaats bij Via Antonio Vivaldi waar vandaan we zo via de Via Giulietti het centrum inliepen. Vanaf de Piazza Vittorio Veneto heb je een werkelijk adembenemend uitzicht over de krijtrotsen, stranden en de Adriatische Zee.

Vakantie in Le Marche, Italie Sirolo compilatieHet sfeervolle dorpje Sirolo met uitzicht op de Monte Conero

2) Senigallia

Senigallia staat vooral bekend als badplaats, maar daarnaast heeft het een prachtig historisch centrum dat deels ommuurd is. Het centrum bestaat uit mooie straatjes, pleintjes en parkjes en er zijn fijne restaurantjes en gezellige terrassen. De stad en het strand zijn van elkaar gescheiden door rivier de Misa. Langs de rivier is de zuilengalerij opvallend. Deze werden in 1746 gebouwd door Alessandro Rossi om de koopwaar van de schepen van destijds te verhandelen. Nu vind je hier restaurants en boetiekjes. Op de noordwestelijke oever tref je de Porta Lambertina aan, een van de twee overgebleven stadspoorten. Overal in het centrum zijn voetgangersgebieden, waardoor je rond kunt wandelen zonder last te hebben van druk verkeer.

Vakantie in Le Marche, Italie Senigallia stad compilatieHistorisch Senigallia

3) Fano

Prachtige, nog grotendeels ommuurde, oude stad aan de Adriatische Zee met jacht- en vissershaven. Ooit was dit de grootste Romeinse nederzetting aan de Adriatische Zee. Alleen de Arco di Augusto, de stadspoort die in het jaar 9 door keizer Augustus is gebouwd, is nog over uit die periode. Andere bezienswaardigheden zijn: Porta Maggiore, Cattedrale Santa Maria Assunta en het Palazzo Malastiano. Maar Fano is ook heerlijk om door de prachtige straatjes te dwalen met vele winkeltjes, restaurantjes en terrassen.

Vakantie in Le Marche, Italie Fano pleinPrachtig Fano

4) Mondolfo

Vanaf het terras van de camping heb je uitzicht op Mondolfo, een charmant burchtstadje. Wij hebben hier de markt bezocht en zijn door het centrum geslenterd. Het stadje wordt omringd door twee muren en in het centrum van het oude castello bevindt zich nu het grote centrale plein met het gemeentehuis. Omdat het zo dichtbij de camping ligt, moet je dit stadje natuurlijk gezien hebben, maar wij vonden het geen bruisende plek.

Vakantie in Le Marche, Italie Mondolfo compilatie

Burchtstadje Mondolfo

4 fijne restaurants in Le Marche

Als mijn man en ik vroeger op vakantie gingen, waren restaurantbezoekjes favoriet. Zeker in Italië gingen we dan iedere dag uit lunchen én uit dineren. Als je dat met kleine kinderen wilt doen, is het handig om te kiezen voor een restaurant op de locatie zelf, op het strand of een restaurant met een grote tuin, liefst met speeltuin. Omdat onze dochters al 15 en 16 zijn, hoeven we daar niet meer zo op te letten, maar uren aan tafel vinden ze nog steeds niet prettig. Om een beetje binnen het budget te blijven, besloten we voor de lunch iedere dag brood mee te nemen en gingen we vaak in de avond uit eten. Een avond hebben we pizza gehaald bij het restaurant van de camping en een avond hebben we zelf gekookt op de BBQ bij de tent.

Wij dineerden bij de volgende restaurants:

1) Ristorante en Pizzeria Mar Y Sierra in San Costanzo

Je kunt hier terecht voor ontbijt, lunch en diner. Voor lunch en diner biedt de keuken lokale specialiteiten, zoals: primi piatti (voorgerechten) van verse, handgemaakte pasta en Marchegiaanse secondi piatti (hoofdgerechten). Wij bestelden spaghetti carbonara, ravioli met eekhoorntjesbrood en pecorino, een huisgemaakte lasagne en een hamburger “Mar Y Sierra”. Allemaal even lekker! Later in de week hebben we ook een keer pizza’s afgehaald die hier in de houtgestookte oven worden gebakken en nog een keer op het terras gedineerd.

2) Ristorante El Gatt in Marotta

Fantastisch visrestaurant aan de overkant van het strand van Marotta. Wij bestelden met z’n vieren 2x een Antipasti Freddo, koude voorgerechten met o.a. zalm met huisgemaakte mayonaise, garnalen en inktvissalade, daarna primi piatti: spaghetti alla marinara en gnocci di verdure e mare. Alles even heerlijk! Natuurlijk wilden onze dames ook nog een nagerecht; huisgemaakte tiramisu en chocolade mousse de lekkerste ooit…

3) La Grotta di Tufo in San Costanzo

Op nog geen kilometer van de camping vind je La Grotta di Tufo, een restaurant met vooral regionale gerechten. Het grappige is, dat we 9 jaar geleden ook in deze omgeving hebben gelogeerd en we konden toen via een heel stijl weggetje naar dit restaurant wandelen. We zaten toen aan een plastic tafeltje met dito stoeltjes op het kleine terras voor het restaurant te eten. Inmiddels is er een prachtig, groot terras op het kerkplein gecreëerd waarbij je je tussen alle Italiaanse gezinnen in een Italiaanse film waant. Echt top! Onze tafel stond pal voor de ingang van de kerk waar ook nog eens een dienst was. Destijds aten we hier al heerlijk voor een goede prijs. Dat is niet veranderd, maar het is wel wat commerciëler geworden. Toch is de hele setting op het kerkplein, samen met de heerlijke, regionale gerechten en supervriendelijke bediening meer dan de moeite waard! Wij deelden met z’n vieren een combinatie van voor-, hoofd- en nagerechten. We aten hier o.a. heerlijke truffel bitterballen (tartufi della grotta), goed bereid stoofvlees en meringue met room en vers fruit. En niet te vergeten; heerlijke witte huiswijn!

4) Locanda la Cerasa in Cerasu

Op woensdagavond hadden we een tafel gereserveerd in dit restaurant dat met zijn grote tuin en speeltoestellen ideaal is om ook met kleine kinderen naartoe te gaan! Wij deelden hier ook weer antipasti: o.a. bruschette, crostini en carpaccio, pasta’s en Tagliata di Manzo; gesneden rundvlees op een bedje van rucola met geschaafde Parmezaanse kaas met verse truffel en olijfolie. Het eten was hier prima en het terras met veel lila, wit en bloemen heel gezellig. Een mooi gelegen restaurant dat  ook zeer geschikt is voor grotere groepen.

Vakantie in Le Marche, Italie restaurants compilatieHeerlijk en sfeervol Italiaans eten voor een goede prijs

De terugreis via Venetië en het Comomeer

Na een week op deze mooie plek in Le Marche te hebben gezeten, besloot ik dat we zeker nog een keer terug moeten naar deze regio. Of misschien wel een paar keer, want we hebben ook zo veel niet gedaan; geen wijn geproefd (d.w.z. officieel), veel steden niet bezocht, we zijn niet naar de bergen geweest, we hebben niet gewandeld of gefietst…

Om onze roadtrip compleet te maken en omdat het er in coronatijd veel rustiger is dan normaal, hadden we nog een overnachting in Venetië geboekt, maar daarover later meer. De laatste overnachting was hoog boven het Comomeer.

20 tips van de eigenaar van Mar Y Sierra

Als je langer dan een week in Le Marche verblijft of er al vaker bent geweest, hierbij nog een aantal leuke tips van Jeroen, de eigenaar van Camping Mar Y Sierra die zelf al jaren in Le Marche woont, dus hij kan het weten! Wij hebben er maar enkele van afgevinkt...

• Kitesurfen in Senigallia
  • Mooie strandjes bij Monte Conero (Sirolo en Numana)
  • Romeinse resten / geschiedenis in Fano
  • Kasteel in Gradara met het prachtige liefdesverhaal van Paolo en Francesca
  • Fietsen langs de Adriatische kust (lekker vlak…) of mountainbiken in de heuvels
  • Shoppen in San Marino, Rimini en de shopping mal La Befana (Rimini)
  • Vanuit de camping wandelen door de vallei “Valle di Tuffi” naar Mondolfo of Stacciola. Natuur, ontdekken, wandelen
  • Boottocht, georganiseerd of zelf een motorboot huren, langs de kust van de Conero
  • Op ontdekkingstocht naar de Grotte di Frassassi. Rondleiding of een avountuurlijke speleologie
  • Ijs eten bij een van de beste gelateria van Italia: Paolo Brunelli in Senigallia
  • Met de kabelbaan naar de top van Monte Catria. Daar is een leuke berghut (lekker pasta eten) en dan te voet weer terug
  • Zeilcursus in Marotta of Senigallia
  • Kloof, wandelen, rivier, natuur. Langs de ruige oevers in de Gola del Furlo kun je heerlijk wandelen, klimmen en klauteren, abseilen, zwemmen, glijden of springen
  • Parachute springen (uit een echt vliegtuig) in Fano
  • Bezoek de Middeleeuwen in Mondavio: fort, burcht, middeleeuwse wapens
  • ‘s Avonds lekker slenteren op de boulevard langs de kust… en een lekker ijsje eten uiteraard
  • Quadrijden in de heuvels en bossen van Le Marche
  • Het huis van de beroemde schilder Rafaello in Urbino zoeken en het prachtige museum aldaar bezoeken
  • Megafun in het waterpark Aquafan in Riccione
  • Het geboortehuis van Maria en de kathedraal bezoeken in de beroemde bedevaartsplaats Loreto

Vakantie in Le Marche, Italie San Marino gezin met mondkapje in gondelMet het gezin op vakantie in coronatijd...

Het verhaal van 10 kindvriendelijke domeinen van Nederlandse eigenaren in Frankrijk en hoe corona ze bij elkaar bracht.
Waarom in coronatijd op vakantie naar Spanje met je kinderen? Lees meer in deze blog en bekijk meteen onze leuke adresje!
Hoe gaan eigenaren van gastenverblijven om met corona? Coen en Ilse van Les Escaliers de la Combe in de Lot in Frankrijk vertellen...